Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 31.01.2023.
Ponavljajuća naplata pretplate
Oko 10 % potrošača u Europskoj uniji bilo je u situaciji da plaćaju neželjenu pretplatu. Razlog tome su manipulativne tehnike internetskih stranica zbog kojih potrošači vjeruju da samo prihvaćaju besplatnu probnu verziju ili vrlo jeftinu ponudu, a zapravo, bez da to shvaćaju, ulaze u pretplatu koja će im se periodično naplaćivati. Često se informacije o periodičnim plaćanjima potpuno izostavljaju ili su napisane sitnim slovima. Mreža za suradnju u zaštiti potrošača (Consumer Protection Cooperation, CPC), koju koordinira Europska komisija i pod vodstvom danskog ombudsmana za zaštitu potrošača, zatražila je od kartičnih kuća Mastercard, VISA i American Express da uvedu niz izmjena u svoja pravila kako bi se osiguralo da trgovci potrošačima pruže jasne informacije o periodičnim plaćanjima prije nego što prijeđu na pretplatu.
Tijela za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) primijetila su učestalu zamku na internetu koja se sastoji od predstavljanja proizvoda uz besplatno probno razdoblje ili po vrlo niskim cijenama, ali se je sitnim slovima skrivena informacija da pristajanje na takvu ponudu znači i pristajanje na periodično plaćanje pretplate. Na taj se način manipulira potrošačima od kojih se traži unos podataka s kartice, ali se pritom prikazana informacijama odnosi samo na cijenu prvog proizvoda koji je isproban ili kupljen, a ne na iznose koji će se nakon toga redovito naplaćivati.
Nadležna tijela razmotrila su prakse kartičnih kuća MasterCard, VISA i American Express kao vodećih na tržištu. Ispitivanje se odnosilo na način na koji provode posebna pravila o odobravanju kartičnih transakcija putem svoje platne mreže. Tijela CPC-a utvrdila su da njihova pravila ne osiguravaju pravilno odobravanje kartičnih transakcija kada uključuju naknadna redovna plaćanja. Stoga su postavili pitanje o njihovoj usklađenosti s Direktivom o platnim uslugama i Direktivom o nepoštenoj poslovnoj praksi.
Pregled izmijenjenih pravila kartičnih shema:
American Express uveo je stroža pravila za trgovce tijekom te mjere, uključujući obvezu slanja podsjetnika o prvoj naplati pretplate. S druge strane, MasterCard i VISA otišli su korak dalje tako što su detaljno naveli u kojem bi prozoru trgovci trebali prikazati informacije o plaćanjima pretplate kako bi se izbjeglo zaobilaženje pravila. Točnije, dogovorili su se, u skladu s preporukom tijela CPC-a, o obvezi trgovaca da uvijek pružaju informacije o periodičnim pretplatničkim naknadama također i u prozoru u kojem potrošači unose informacije o svojoj kreditnoj kartici za svoju prvu kupnju ili probno razdoblje koje dovodi do pretplate.
• Mastercard:
Trgovci sada moraju objaviti uvjete pretplate prilikom traženja podataka s kartice. Objava mora uključivati:
1) cijenu koja će se naplaćivati;
2) učestalost naplate;
3) ako je relevantno, uvjete probnog razdoblja, uključujući početne troškove, trajanje probnog razdoblja te cijenu i razdoblje naplata pretplate.
• VISA:
Počevši od 2023. trgovci će morati osigurati da se trajanje bilo kojeg probnog razdoblja, uvodne ponude ili promotivnog razdoblja, kao i iznosa transakcije, jasno prikažu kako na internetskoj stranici na kojoj se traže i unose podaci s kartice, tako i na završnom zaslonu kod naplate. Iznos transakcije koji treba biti jasno prikazan posebno uključuje iznos koji treba platiti u trenutku kupnje (čak i ako je nula) te iznos i fiksni datum ili interval naplate za svaku ponavljajuću transakciju.
• American Express:
Trgovci sada moraju jasno objaviti sve bitne uvjete ponude, uključujući, ako je primjenjivo, činjenicu da će se ponavljajuće naplate nastaviti dok vlasnik kartice ne otkaže opciju. Ako to uključuje uvodnu ponudu, vlasniku kartice trebaju poslati podsjetnik u pisanom obliku prije podnošenja prvog periodičnog terećenja računa, čime se vlasniku kartice omogućuje razuman rok za otkazivanje.
Kao sljedeći korak, Mreža CPC-a aktivno će pratiti provedbu ovih obveza, a nacionalna tijela nastavit će s daljnjim djelovanjem ako se utvrde dodatni problemi.
COVID-19
Pogrešne informacije i dezinformacije povezane s bolešću COVID-19 dosegnule su vrlo visoku razinu tijekom prvih faza pandemije. Potrošači bi se trebali čuvati internetskih prijevara povezanih s proizvodima koji navodno mogu izliječiti ili spriječiti zarazu bolešću COVID-19. Nepošteni trgovci iskorištavaju strahove potrošača kako bi oglašavali i prodavali lažne ili nestandardne proizvode, predlagali vrlo visoke cijene osnovne robe kao što su zaštitne maske ili sredstva za dezinfekciju ruku i kako bi prodavali nedopuštene dodatke prehrani koji mogu biti opasni po zdravlje ljudi.
Kako bi se suzbila takva praksa, nadležna tijela donijela su zajedničko stajalište CPC-a o tome kako se nositi s prijevarama povezanima s bolešću COVID-19 i zatražila su suradnju velikih svjetskih platformi (prijevare povezane s bolešću COVID-19).
Prijevara potrošača
Tijela za zaštitu potrošača pažljivo razmatraju problematiku prijevara potrošača. Danas su potrošači izloženi sve sofisticiranijom zavaravajućom praksom i prijevarama putem različitih kanala, na internetu i izvan njega. Potrošači mogu biti izloženi kada kupuju na internetu, na društvenim medijima, telefonom, tekstualnim porukama, e-poštom ili na kućnim pragovima. To potencijalno ima dalekosežne i štetne posljedice kako za pojedince tako i za šire društvo.