Izvor: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, 29.09.2023.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, organiziralo je u tri pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga.
1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.
Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.
Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).
Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.
Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec kolovoz 2023. možete pogledati ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini obrađuje i objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna 2022.
Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7.118,37 kuna), u srpnju 2023. 983,91 eura (7.413,27 kuna) a u kolovozu 2023. vrijednost košarice iznosi 992,53 eura (7.478,22 kuna).
Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u kolovozu 2023. u odnosu na srpanj 2023. godine povećane su za 0,9% a cijene košarice u kolovozu u odnosu na rujan 2022. povećane za 5,1%.
Najveći doprinos ukupnom mjesečnom povećanju iznosa vrijednosti košarice od 0,9% u kolovozu u odnosu na srpanj ove godine dale su maloprodajne cijene kod 9 grupa proizvoda i usluga košarice kod kojih je praćenjem zabilježeno poskupljenje, dok je učinak ukupnog poskupljenja ublažen zbog pojeftinjenja kod 7 grupe proizvoda.
a) Ukupan porast cijena košarice u kolovozu u odnosu na srpanj 2023. iznosi 0,9% a po grupama proizvoda i usluga sadržanih u košarici najveći doprinos mjesečnom porastu dolazi zbog većih cijena slijedećih skupina kako slijedi:
U skupini Zdravlje na mjesečnoj razini u kolovozu u odnosu na srpanj 2023. zabilježen je porast cijena za 4,2% u tome je porasla cijena premije dopunskog zdravstvenog osiguranja za 7,1% i cijena sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle za 0,5%.
Skupina Voće već četvrti mjesec za redom nastavlja rast koji ovaj mjesec iznosi 3,1% u odnosu na srpanj. U toj skupini najviše je porasla cijena naranči za 20,0%, i cijena jabuka za 7,5%, dok su cijene limuna niže za 9,0% i cijene banana za 1,4% koje treći mjesec zaredom bilježe pad cijena.
Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Cijena kokošjih jaja je u kolovozu u odnosu na srpanj porasla je za 2,8%, pa cijena 10 komada kokošjih jaja u kolovozu iznosi 2,92 eura (22,02 kuna) u odnosu na rujan prošle godine ukupno povećanje cijene kokošjih jaja u kolovozu iznosi 25,9%.
Nakon što je više mjeseci zaredom skupina Ulja i masti bilježila pad cijena, u kolovozu u odnosu na srpanj ova skupina bilježi porast cijena i to za 2,6%. U okviru ove skupine povećana je cijena maslaca za 5,6% a snižene su cijene suncokretovog ulja za 2,0%, dok su istovremeno cijene margarina ostale na razini cijena od srpnja.
U skupini Proizvoda za čišćenje i održavanje također je zabilježen porast cijena i to za 1,9%, gdje je cijena deterdženta za strojno pranje rublja povećana za 2,0% a cijena tekućeg deterdženta za ručno pranje posuđa povećana za 1,4%.
Skupina Ugostiteljske usluge bilježi porast cijena na mjesečnoj razini u kolovozu u odnosu na srpanj i to za 0,6%. U toj skupini porasle su cijene 2 dl voćnog soka za 1,1%, porasla je cijena porcije bečkog odreska s prilogom za 0,7%, porcija juhe i porcija pizze za 0,6%, porcija špageta za 0,4%, dok je cijena šalice kave espresso ostala ista kao što je bila u srpnju tj. nije se mijenjala.
Izvor: Državni zavod za statistiku - Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
U skupini Ostali prehrambeni proizvodi zabilježen je porast cijena za 0,4%, tome je pridonio porast cijena džema i mliječne čokolade bez dodataka za 3,9%, cijena čipsa u vrećici za 2,0% i dječje instant hrane za 0,4%. Istovremeno u ovoj skupini zabilježeno je smanjenje cijena majoneze u vrećici za 3,0%, cijena napolitanki za 0,7% i cijena meda za 0,3%. Cijene šećera, kuhinjske soli i vegete nisu se mijenjale u kolovozu, ostale su na razini cijena iz srpnja.
Cijene u skupini Bezalkoholnih pića porasle su za 0,3%, a u toj skupini zabilježen je porast cijena prirodnog voćnog soka za 2,4%, mljevene kave s kofeinom za 1,6%, prirodne negazirane mineralne vode u plastičnoj boci od 1,5l za 1,1%. U ovoj skupini smanjena je cijena voćnog sirupa za 0,8%, te cijena čaja u filter vrećicama i gaziranog bezalkoholnog napitka 1,5-2 lit za 0,5%.
Skupina Ostale usluge u kolovozu u odnosu na srpanj bilježi porast od 0,3%, u tome su porasle cijene: muškog šišanja bez pranja kose za 0,8%, cijene tečaja stranog jezika za 0,5% i cijene mjesečne članarine za teretanu za 0,3% a smanjena je cijena ulaznica za bazen za 1,4%. Sve ostale cijene koje čine ovu skupinu u kolovozu u odnosu na srpanj nisu se mijenjale a to su: cijene ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom, usluga pedikera, klasična masaža cijelog tijela, kemijsko čišćenje hlača, kemijsko čišćenje košulja, redovni godišnji servis plinskog bojlera, strojno pranje automobila, ulaznica za kino, ulaznica za kazalište i naknada za vođenje tekućeg računa
b) Pad cijena u kolovozu u odnosu na srpanj 2023. zabilježen je kod devet skupina proizvoda i usluga košarice i to:
U skupini Mlijeko i mliječni proizvodi došlo je do pada cijena ukupno za 0,7%. U tome je smanjena cijena polutvrdog sira za 1,3% i sirnog namaza bez dodataka za 0,9%, dok je u ovoj skupini došlo do povećanja cijena jogurta običnog u čašici za 3,8% i svježeg mlijeka za 2,3%. Cijena trajnog mlijeka nije se mijenjala u kolovozu u odnosu na srpanj.
Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
U skupini Proizvodi za osobnu higijenu i njegu nakon većeg porasta cijena u srpnju, u kolovozu ove cijene su pale za 0,7% u odnosu na srpanj. Svi proizvodi koji se prate u ovoj skupini bilježe pad cijena, osim šampona za kosu. U tome cijena četkice za zube pala je za 3,1%, cijena tekućeg sapuna s pumpicom za 1,6%, cijena gela za tuširanje za 1,0%, cijena paste za zube u tubi i kreme za lice za 0,4%, samo je cijena šampona za kosu povećana za 1,1%.
U kolovozu 2023. u odnosu na srpanj i skupina Ribe i riblji proizvodi bilježi pad cijena za 0,4% u kojoj je zabilježen pad cijena filea smrznutog oslića za 1,6% dok je istovremeno povećana cijena sardine u ulju bez dodataka za 2,0% i cijena tune u konzervi bez dodataka za 0,6%.
Skupina Alkoholna pića također bilježi pad cijena i to za 0,4% u kolovozu u odnosu na srpanj u kojoj je došlo do pada cijene bijelog vina za 0,7% ali i porasta cijene svijetlog piva u boci za 0,9%.
Sniženje cijena u kolovozu u odnosu na srpanj bilježi se i u skupini Povrće i to za 0,3%. Najveći doprinos smanjenju cijena u ovoj skupini dolazi od nižih cijena: rajčice za 15,5%, slatkog zelja za 12,4%, krumpira za 10,1%, kelja za 8,4%, paprike za 6,8%, mrkve za 6,0%, graha za 1,1% i konzerviranih krastavaca za 0,7%. Istovremeno su povećane cijene tikvica za 31,5%, brokule za 17,2% i šampinjona za 2,1% u kolovozu u odnosu na srpanj. Nije se mijenjala samo cijena crvenog luka u kolovozu na mjesečnoj razini.
Cijene u skupini Kruh i proizvodi od žitarica pale su na mjesečnoj razini za 0,1% a tome je pridonijelo smanjenje cijena sljedećih proizvoda: cijene krafne za 2,9%, tjestenine 2,2%, kruha miješanog za 1,2%, bijelog kruha za 0,7%, kukuruznih pahuljica za 0,6% i riže za 0,5%, dok su se istovremeno u skupini povećale cijena tosta za 4,4%, pšeničnog brašna bijelog za 1,4%, pšenične krupice za 1,3% i cijene polubijelog kruha za 0,8%. U ovoj skupini u kolovozu u odnosu na srpanj ove godine nije se mijenjala samo cijena peciva.
Skupina Meso i mesni proizvodi bilježi pad cijena u kolovozu u odnosu na srpanj za 0,1%. Pad cijena zabilježen je kod cijena paštete za 2,4%, cijena svinjskog buta bez kosti za 1,7%, cijena telećih rebara, cijena pileta i cijena mortadele za 0,9%, cijena čajne kobasice za 0,4% i cijena slanine za 0,1%. Porasla je cijena junetine s kostima za 0,9%, posebne salame za 0,7% hrenovki bez dodataka i cijena šunke u ovitku za 0,5%.
2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za kolovoz 2023. su kako slijedi:
3. Web stranica „Kretanje cijena“ potrošačima omogućuje na jednom mjestu informacije o kretanju maloprodajnih cijena osnovnih 78 kategorija proizvoda koji čine osnovnu potrošačku košaricu. Podatke je moguće pretraživati kroz različite filtere, prema trgovcu, prema kategoriji proizvoda te prema filterima: pojeftinilo, poskupilo, na akciji, zadržalo cijenu. Cijene se ažuriraju svakih 15 dana, odnosno 15-tog u mjesecu te zadnji dan u mjesecu i uspoređuju u odnosu na 31. prosinac 2022. za trgovačke lance koji redovito dostavljaju maloprodajne cijene za objavu (KTC, Tommy, Konzum).