Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 15.03.2022.
Postati prvi klimatski neutralan kontinent – cilj je koji je Europa sebi zadala i koji želi ostvariti do 2050. godine uz pomoć Europskog zelenog plana. Ovaj se cilj u području zaštite potrošača ostvaruje pomoću konkretnih inicijativa.
Također, na nacionalnoj i na lokalnoj razini se provode brojne aktivnosti kojima je svrha bolja zaštita okoliša te održivost. Neke od tih aktivnosti nadilaze propise EU-a ili se, primjerice, ističu osobito inovativnim pristupom.
Povodom Svjetskog dana prava potrošača koji se svake godine obilježava 15. ožujka, Europski potrošački centar Hrvatska vam donosi pregled zanimljivih i hvalevrijednih primjera održivosti diljem cijelog kontinenta – od danske aplikacije „Too good to go“ preko hrvatske platforme „Burza otpada“ do besplatnog javnog prijevoza u Luxembourgu!
Austrija
Austrija se protiv elektroničkog otpada bori vaučerima za popravak. Ovi vaučeri pokrivaju potrošačima polovicu troška za popravak do maksimalnog iznosa od 200 €, čime se građani potiču da ulože novac u popravke umjesto da bacaju pokvarene elektroničke uređaje i kupuju nove. Program je od 2020. godine zabilježio značajan uspjeh u glavnom gradu Beču, te je u 2022. godini proširen na cijelu državu.
Belgija
U Belgiji se po cijeloj državi mogu pronaći trgovine rabljene robe koje se zovu „De Kringwinkel“ ili „Les Petits Riens“. Svatko može donijeti namještaj, kuhinjski pribor i slične predmete koji im više ne trebaju, a isti se zatim mogu kupiti po vrlo povoljnim cijenama.
Bugarska
Multinacionalna kompanija odjeće koja posluje u Bugarskoj potiče potrošače da donesu svoju iznošenu odjeću u njihove trgovine. Odjeća se zaprima na licu mjesta i trgovac je razvrstava za recikliranje ili ponovnu uporabu. Prilikom predaje stare odjeće u trgovini, potrošači dobivaju vaučer kojeg mogu iskoristiti pri sljedećoj kupnji.
Cipar
Cipar potiče sponzoriranje kupnje novog bicikla i subvencije za popravak i održavanje bicikala. Država je također zabranila besplatne tanke plastične vrećice na prodajnim mjestima.
Češka
Zadnjih je godina u Češkoj sve više trgovina prehrambene robe u kojima potrošači mogu kupiti npr. rižu, tjesteninu, kavu ili čaj i zatražiti da se roba stavi u njihove vlastite spremnike koje donose sa sobom, tako da nema otpada od jednokratne plastične ambalaže.
Danska
„Too Good To Go” je mobilna aplikacija razvijena u Danskoj 2015. godine s ciljem borbe protiv otpada od hrane. Restorani i trgovine šalju neprodane ostatke od hrane ili obroka koje bi inače bacili. Potrošači mogu na aplikaciji provjeriti što je dostupno na njihovom području i preuzeti hranu po najpovoljnijim cijenama. To je dobitna kombinacija za sve – potrošače, restorane i okoliš istovremeno.
Francuska
Kad je riječ o neispravnim proizvodima, Francuska potiče potrošače da odaberu popravak umjesto kupnje novog proizvoda - primjerice, privremenom obustavom zakonskog jamstva sukladnosti dok je proizvod na popravku ili davanjem produljenog šestomjesečnog jamstva, ako potrošač zatraži od trgovca popravak proizvoda. Francuska čak ima produljenje jamstva na dvije godine ako trgovac odluči zamijeniti uređaj umjesto da ga, na zahtjev potrošača, popravi.
Hrvatska
Hrvatska internetska platforma „Burza otpada“ spaja poduzeća. Promiče razmjenu informacija o ponudi i potražnji sekundarnih sirovina koje nastaju u postupku proizvodnje ili kod gospodarenja otpadom. Projekt koji je pokrenut 2017. godine ima neizravan učinak na potrošače, a obzirom da je usmjeren na smanjivanje odlaganja otpada i na održivi pristup kod gospodarenja primarnim resursima – doprinosi poboljšanju životne okoline za sve.
Italija
Talijanska platforma „NeXt-Nuova Economia per tutti“ daje uvid u najbolje primjere održivosti diljem države bilo da je riječ o poduzećima, školama, lokalnoj samoupravi ili novoosnovanim poduzećima. Alatom „Vote for your Wallet“, potrošači se potiču da preuzmu odgovornost i donesu informirane i svjesne odluke prilikom kupnje.
Latvija
Nekoliko Latvijskih benzinskih postaja potiče potrošače da donose vlastite šalice za kavu koje se mogu ponovno upotrijebiti. Jedan od najvećih maloprodajnih lanaca koji ima više od stotinu prodajnih mjesta također slijedi spomenutu praksu. Potrošači koji donesu vlastitu šalicu dobiju od 10 % do 15 % popusta na kavu. Na taj se način u državi smanjuje količina otpada od potrošnih šalica.
Luxembourg
Luxembourg je prva država na svijetu koja ima besplatan javni prijevoz. Od 2020. godine i državljani i turisti mogu jednostavno uskočiti na vlak, tramvaj ili autobus bez kupnje karte. Cilj je podići svijest o ekološki prihvatljivoj mobilnosti.
Malta
Sustav povratnih naknada pod nazivom „Beverage Container Refund Scheme“ potiče povrat jednokratnih spremnika za napitke pomoću povratne naknade od 0,10 centi na prodaju napitaka poput vode, bezalkoholnih pića, jabukovače, piva, gotove kave i pića za razrjeđivanje u staklu, PET ambalaži ili metalnim bocama i limenkama. Malta će uvesti sustav povratnih naknada od 1. travnja 2022. Uz navedeno, potrošačima će biti dostupna i mreža uređaja za prihvat ambalaže diljem Malte i Gozoa za povrat spremnika za napitke.
Nizozemska
„Pieter Pot“ je prvi nizozemski internetski supermarket s proizvodima bez ambalaže sa sjedištem u Rotterdamu, koji primjenjuje model kružnog gospodarstva. Potrošači kupuju nepakirane proizvode, a isti im se potom dostavljaju u staklenkama s povratnom naknadom. Iskorištene se staklenke mogu vratiti dostavljaču, tako da se mogu oprati i ponovno napuniti. Forbes je izvijestio da supermarketi bez ambalaže mogu uštedjeti do 20 kg plastike po osobi na godišnjoj razini.
Norveška
U Norveškoj postoji sustav povratnih naknada za boce i limenke koje se mogu reciklirati. Uređaji za recikliranje nalaze se na ulazima svih supermarketa u Norveškoj i dobije se povrat naknade koja se inače plaća prilikom kupnje boce ili limenke. Prošle je godine u Norveškoj reciklirano preko 92 % svih boca i limenki.
Njemačka
S izmjenama i dopunama njemačkog Zakona o kružnom gospodarstvu, država želi zaustaviti prekomjernu proizvodnju, uništavanje novih proizvoda i nepotreban povrat. Do sada je bila praksa da elektronički proizvodi često završe u kanti za otpad iako rade i izgledaju kao novi. Proizvođači i maloprodaja imat će u budućnosti veću odgovornost. Morat će jasno dokumentirati kako postupaju s neprodanim proizvodima, npr. ako ih doniraju ili ponovno prodaju po nižoj cijeni.
Poljska
Arhitektonski studio iz Wrocława izradio je projekt za mobilne hotele napravljene od izotermičkih kamiona hladnjača. Koriste se kamionske prikolice koje obično viđamo na cesti i koje su prethodno služile za prijevoz hrane, tako da imaju odgovarajuće karakteristike za održavanje određene unutrašnje temperature. Projekt obuhvaća postupak prenamjene proizvoda, odnosno povećava se vrijednost materijala i vrši se prenamjena kamiona hladnjača u hotelske sobe. Kompleks „Good spot“ prvi je u Poljskoj koji nudi mobilni smještaj tog tipa.
Portugal
Portugalska vlada pokrenula je program za borbu protiv energetskog siromaštva. Na taj se način sufinancira rad na kućama kako bi se podigla razina njihove energetske učinkovitosti, npr.: izgradnja izolacije, održivog grijanja ili poboljšanja na prozorima i vratima.
Slovenija
Centar za ponovnu uporabu u Sloveniji kao neprofitna organizacija provodi aktivnosti o održivoj potrošnji u skladu s motom: smanji, popravi, recikliraj. Tako se primjerice potrošačima daje mogućnost sudjelovanja u popravljanju proizvoda te ih se informira o pravilnom održavanju proizvoda. Tu se također od postojećih proizvoda proizvode novi proizvodi - prenamjena proizvoda.
Švedska
Švedska je smanjila svoju stopu PDV-a s 25% na 12% za usluge popravaka bicikala, cipela, kožnih proizvoda, odjeće i kućnog tekstila. Obrtnicima je omogućeno da nude usluge popravaka na velikim električnim uređajima po cijeni nižoj za 50% od stvarnog troška, a razliku u cijeni plaća država.