Izvor: Europska komisija, 03.07.2023.
Europska komisija iznijela je prijedloge kojima se plaćanja i financijski sektor u širem smislu uvode u digitalno doba. Nova pravila dodatno će poboljšati zaštitu potrošača i konkurenciju u elektroničkim plaćanjima, a potrošačima omogućiti da svoje podatke dijele na siguran način i dobiju bolje i jeftinije financijske proizvode i usluge. Interesi potrošača, tržišno natjecanje, sigurnost i povjerenje u središtu su tih prijedloga.
Proteklih se godina tržište platnih usluga bitno promijenilo. Elektronička plaćanja u Uniji u stalnom su porastu pa je njihova vrijednost u 2021. dosegnula 240 bilijuna eura (184,2 bilijuna eura u 2017.). Pandemija bolesti COVID-19 ubrzala je taj trend. Zahvaljujući digitalnim tehnologijama, na tržište su ušli novi igrači, a napose oni koji pružaju usluge „otvorenog bankarstva” odnosno sigurnu razmjenu financijskih podataka između banaka i financijskotehnoloških poduzeća („fintech” poduzeća). Pojavile su se i sofisticirane vrste prijevara, koje su rizične za potrošače i narušavaju njihovo povjerenje.
Zbog svega toga današnjim se paketom nastoji osigurati da financijski sektor Unije bude primjeren svojoj svrsi i prilagodljiv neprekidnoj digitalnoj transformaciji i rizicima i prilikama koje ona donosi, osobito za potrošače.
Zato Komisija predlaže dva skupa mjera:
1. Revizija Direktive o platnim uslugama
Ovim se prijedlogom mijenja i modernizira postojeća Direktiva o platnim uslugama (PSD2) koja će postati Direktiva PSD3 i uvodi Uredba o platnim uslugama. Taj prijedlog sadržava paket mjera čiji je cilj:
Tim se prijedlogom potrošačima jamči izvršenje sigurnih elektroničkih plaćanja i transakcija u Uniji, nacionalnih i prekograničnih, u eurima i drugim valutama. Njime se štite prava potrošača, a istodobno im se pruža i veća mogućnost izbora pružatelja platnih usluga na tržištu.
2. Zakonodavni prijedlog okvira za pristup financijskim podacima
Tim se prijedlogom uvode jasna prava i obveze pri razmjeni podataka o potrošačima u financijskom sektoru koji se ne odnose samo na račune za plaćanje, a to su:
U praksi će taj prijedlog potaknuti ponudu inovativnih proizvoda i usluga za korisnike i konkurenciju u financijskom sektoru. Potrošači će npr. imati koristi od boljeg upravljanja osobnim financijama i savjetodavnih usluga. Nekoć zamorni procesi usporedbe usluga ili prelaska na novi proizvod postat će jednostavniji i jeftiniji, što uključuje npr. automatiziranu obradu zahtjeva za hipotekarni kredit. Malim i srednjim poduzećima omogućit će se i pristup brojnijim financijskim uslugama i proizvodima, kao što su konkurentniji krediti na temelju dostupnijih podataka o njihovoj kreditnoj sposobnosti.
Kontekst i sljedeći koraci
Komisija današnjim prijedlogom ispunjava obvezu koju je preuzela u strategiji za plaćanja malih vrijednosti iz 2020. jer njime i uz promjene na tržištu osigurava svrsishodnost pravila o plaćanjima malih vrijednosti u Uniji i potiče razvoj trenutačnih plaćanja u Uniji. U tom je smislu taj prijedlog dopuna Komisijina prijedloga uredbe iz 2022. o trenutačnim plaćanjima u eurima koja trebaju biti dostupna svim građanima i poduzetnicima koji imaju bankovni račun u Uniji i zemljama EGP-a.
Istodobno, prijedlogom o pristupu financijskim podacima ispunjava se obveza preuzeta u strategiji za digitalne financije iz 2020. o uvođenju europskog financijskog podatkovnog prostora. Ta je inicijativa za financijski sektor općenito dio šire europske strategije za podatke i temelji se na ključnim načelima pristupa podacima i obrade podataka utvrđenima u njezinim drugim inicijativama, kao što su Akt o upravljanju podacima, Akt o digitalnim tržištima i Prijedlog akta o podacima.
Dodatne informacije dostupne su na stranicama Europske komisije.