Mreža Europskih potrošačkih centara poziva na okončanje diskriminacije temeljem IBAN-a

Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara

Unatoč jasnoj zakonodavnoj regulativi EU-a koja jamči pristup bankarskim uslugama u prekograničnom kontekstu, potrošači diljem EU-a i dalje su uskraćeni za pravo korištenja svojih bankovnih računa, isključivo zbog toga što su njihovi računi otvoreni u drugoj državi članici. Mreža Europskih potrošačkih centara objavila je novo stajalište u kojem poziva na snažniju provedbu postojećih pravila kako bi se okončala ova diskriminatorna praksa.

Što je diskriminacija temeljem IBAN-a?

Diskriminacija temeljem IBAN-a događa se kada poduzeće, tijelo javne vlasti ili pružatelj platnih usluga odbije prihvatiti SEPA prijenos sredstava ili izravno terećenje isključivo zbog toga što je IBAN korisnika registriran u drugoj državi članici EU-a.

Unatoč tome što je ova praksa izričito zabranjena, Mreža ECC-a i dalje prima pritužbe od potrošača koji su onemogućeni u obavljanju plaćanja za osnovne usluge – kao što su osiguranje, komunalne usluge, školske naknade, pretplate na vlakove, pa čak i javna plaćanja poput poreza ili socijalnih davanja – samo zbog toga što njihov IBAN potiče iz druge države.

Zašto se to i dalje događa?

Iako su neka nadležna tijela poduzela korake protiv diskriminacije temeljem IBAN-a, uključujući izricanje kazni, uspostavljanje mehanizama za podnošenje pritužbi i implementaciju EU odredbi u nacionalno zakonodavstvo, provedba i razina primjene zakona variraju među državama članicama.

Dodatno, SEPA Uredba trenutno nije dio usklađenog okvira za provedbu zakonodavstva o zaštiti potrošača na razini EU-a, što otežava suradnju između država članica u rješavanju prekograničnih pritužbi.

Nadalje, zastarjeli informatički sustavi i politike prevencije prijevara često se navode kao razlozi zbog kojih poduzeća odbijaju prihvatiti strane IBAN-ove. Međutim, takve prepreke nisu prihvatljive unutar jedinstvenog tržišta EU-a, osobito kada postoje alati poput instant plaćanja i verifikacije primatelja. Potrošači su često upućeni na pojednostavljene sudske postupke kako bi riješili prekogranična pitanja, stoga bi trgovci također trebali biti spremni sudjelovati u tim postupcima u slučaju problema s plaćanjem, umjesto da izbjegavaju rizik odbijanjem stranih IBAN-ova.

Iskustva Mreže ECC-a: pritužbe diljem Europe

Mreža ECC-a redovito surađuje s inicijativom „Prihvati moj IBAN“ (engl. Accept my IBAN), koja se zalaže za to da potrošači i poduzeća mogu koristiti svoje IBAN-ove iz bilo koje države članice EU-a ili EGP-a bez suočavanja s diskriminacijom. Od 2021. do početka 2025. godine, prikupljeni su podaci o 4.688 pritužbi potrošača, uglavnom iz Francuske, Njemačke, Španjolske i Italije. Najveći broj tih pritužbi odnosi se na:

  • financijske usluge (26%)
  • telekomunikacijske usluge (23%)
  • javne usluge (16%).


Mreža ECC-a ima opsežno iskustvo u ovom području i svake godine izvještava o slučajevima u kojima su trgovci unutar EU-a odbili izravna terećenja.

Poziv na djelovanje

Kako bi se smanjio jaz između zakonodavstva EU-a i svakodnevne prakse, Mreža ECC-a poziva institucije EU-a i nacionalne vlasti na snažniju i dosljedniju provedbu postojećeg zakonodavstva.

Potrebno je čvrsto i dosljedno primjenjivati postojeća pravila kako bi se jasno pokazalo da je diskriminacija temeljem IBAN-a neprihvatljiva.

Želite saznati više?

Pročitajte cjelovito stajalište Mreže ECC-a: Diskriminacija temeljem IBAN-a – još uvijek problem za potrošače u EU [EN].

U dokumentu se izlaže pravni okvir, iznose podaci o tisućama slučajeva i nude konkretne preporuke za konačno ukidanje diskriminacije temeljem IBAN-a u praksi – a ne samo na papiru.


Posljednja izmjena: 31.07.2025.