Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 07.10.2021.
Mladi ljudi iz različitih država okupit će se u Strasbourgu povodom Europskog događanja za mlade (EYE2021) koje će se održati 8. i 9. listopada 2021. Program događanja dostupan je ovdje.
Raspravljat će se o temama koje su bliske mladima; osobito o održivosti i o digitalnima pitanjima. U oba područja europsko zakonodavstvo o zaštiti potrošača pruža puno kako bi u tom pogledu zaštitilo mlade. Potrošačima je diljem Europe na raspolaganju Mreža Europskih potrošačkih centara, koja potrošačima u Europi daje savjete i informacije o njihovim potrošačkim pravima u prekograničnoj kupovini te im pruža besplatnu pomoć u rješavanju prekograničnih pritužbi i sporova s trgovcima sa sjedištem u drugoj državi članici EU-a, Islandu, Norveškoj ili Ujedinjenom Kraljevstvu.
U sklopu Mreže djeluje i Europski potrošački centar Hrvatska - koji potrošače besplatno savjetuje i nudi im rješenja u situacijama poput „Što trebam učiniti ako mi je otkazan let?“ ili „Mogu li vratiti igricu koju sam kupio putem interneta?“.
Nije samo pokret mladih „Petkom za budućnost“ (Fridays for Future) jasno pokazao da su zaštita okoliša i održivost važni mladim ljudima. To je postalo jasno iz njihovog ponašanja u ulozi potrošača: sve više ih se svjesno odlučuje putovati vlakom umjesto primjerice automobilom.
Oni i dalje putuju zrakoplovom, ali s osjećajem krivice zbog okoliša – ključna riječ ovdje je sram zbog odabira zrakoplova kao prijevoznog sredstva. Istovremeno, mobilnost diljem Europe veća je no ikada prije.
Europski potrošački centar Hrvatska podupire mlade potrošače tako što im nudi informacije o putničkim pravima kod održivih prijevoznih sredstava, poput vlakova i autobusa na veće udaljenosti. Također odgovara na pitanja poput „Što mogu učiniti ako mi je otkazan vlak od Frankfurta do Pariza?“ i „Mogu li dobiti povrat novca ako mi je odgođena autobusna linija od Bruxellesa do Amsterdama?“.
Isto tako, nudi i informacije o ekološki prihvatljivim alternativama za putovanja zrakoplovom, poput propusnica za Interrail ili noćnih vlakova te objašnjava u kojim slučajevima kompenzacija za CO2 može biti dobra ideja te kako prepoznati pouzdane inicijative.
Tzv. „Netflix-generacija“ naučena je na mogućnost cjelodnevnog pristupa filmovima, serijama, sportskim natjecanjima i drugom. Uz internetske prijenose koji se plaćaju, dostupni su i oni koji su besplatni. Potonji su pravno gledano dugo vremena bili u sivoj zoni sve dok Sud Europske unije nije donio presudu prema kojoj osobe koje omogućavaju besplatan internetski prijenos najnovijih filmova i serija, prilikom čega su svjesne da su isti dostupni samo putem pružatelja koji tu uslugu naplaćuju, mogu biti kažnjene sukladno zakonu.
Što se tiče korisnika računalnih igrica, Europski potrošački centar Hrvatska nudi informacije za kupovine internetskog sadržaja. Obično za internetske kupnje vrijedi pravo na odustajanje u roku od 14 dana. To omogućava kupcima da se predomisle, vrate robu i dobiju povrat svog novca. Situacija je drukčija kod računalnih igrica i sličnog. Čim osoba prvi put pristupi određenom internetskom sadržaju, pravo na odustajanje prestaje.
Europsko zakonodavstvo o zaštiti potrošača ima važnu ulogu kad je riječ o utjecajnima osobama na društvenim mrežama. Dvije su direktive u primjeni diljem Europe koje obvezuju blogere koji se bave temama uljepšavanja, korisnike Tiktoka i slične da u svojim objavama navedu svoje partnere koje oglašavaju.
Više informacija o vašim prekograničnim potrošačkim pravima saznajte pri Europskom potrošačkom centru Hrvatska.