Izvor: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, 29.02.2024.
Europska komisija priprema Novu strategiju za potrošače u kojoj će biti navedeni politički prioriteti i radnje za sljedećih pet godina za provedbu politike zaštite potrošača na europskoj i nacionalnoj razini kroz blisku suradnju i partnerstva.
Kao dio te inicijative Europska komisija organizira niz „potrošačkih dijaloga“ u državama članicama s ciljem saslušanja i rasprave s nacionalnim tijelima i dionicima koji oblik suradnje će koristiti kako bi novu strategiju za zaštitu potrošača proveli u praksi.
Tako je ove godine Europska komisija u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja organizirala dijalog s potrošačima koji je održan 28. veljače u Kući Europe pod nazivom „Prednosti i opasnosti za potrošače u digitalnom dobu“ .
U uvodnom dijelu Didier Reynders, europski povjerenik za pravosuđe, istaknuo je da su digitalna i zelena tranzicija neizbježne te su stoga integrirane u Novu strategiju za potrošače. Naglašava da je gotovina još uvijek glavno sredstvo plaćanja u Hrvatskoj ali u Europskoj uniji digitalno bankarstvo postaje norma te potrošači sve više koriste svoje mobilne uređaje kao sredstvo plaćanja. Prilikom kupovine putem interneta postoje mnogi izazovi primjerice potrošač ne dobije proizvod kojeg je naručio ili teško može raskinuti ugovor, a nova pravila o financijskim ugovorima sklopljenima na daljinu pomoći će im u lakšem raskinu ugovora.
Hrvoje Bujanović, državni tajnik Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, istaknuo je kako digitalno doba donosi mnoge promjene u ponašanju potrošača, osnažilo je potrošače lakšim pristupom informacijama i omogućilo donošenje informiranih odluka na temelju pročitanih recenzija, usporedbi cijena i istraživanju proizvoda.
„Uz sve prednosti, u digitalno doba potrebno je promišljati i o opasnostima za potrošače te o dodatnoj zaštiti potrošača u pet ključnih područja: online kupovine i e-trgovine, digitalnog marketinga i personalizacije, brige o privatnosti i sigurnosti podataka, mogućnosti digitalnog plaćanja te globalne povezanosti“, istaknuo je državni tajnik Hrvoje Bujanović.
Uz Didiera Reyndersa i Hrvoja Bujanovića, u uvodom dijelu prisutnima se obratio i Hristo Hristov, voditelj političkog odjela Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj.
U sklopu panel rasprave na temu Digitalno doba - prednosti i mane za potrošače raspravljalo se o zaštiti potrošača u brzorastućem svijetu digitalizacije te izazovima s kojima se potrošači susreću u današnje digitalno doba.
U panel diskusiji sudjelovali su Josip Pintarić (HNB), Roland Vizler (MUP), Mirna Brkić Pavišić (Državni inspektorat), Marija Šiša Hrlić (Državni zavod za intelektualno vlasništvo), Sanja Smoljak Katić (HGK), Igor Vujović (Udruga „Potrošač“), Danijela Marković Krstić (Europski potrošački centar) i Isabelle Perignon (Europska komisija).
Isabelle Perignon, direktorica za potrošače, Opća uprava za pravosuđe i potrošače, istaknula je da je cilj Europske komisije zaštiti potrošače koji kupuju online na isti način kao i da kupuju u trgovini. Na mnoge izazove s kojima se potrošači susreću, primjerice, prijevara, kupovina krivotvorene robe, problemi s kreditnim karticama i ističe tri odgovora. Prvi je provjera svega što je dosad usvojeno, zatim pomoć nacionalnim tijelima u kampanjama podizanja svijesti te kao posljednji ističe potrebu da se, ukoliko želimo imati jako zajedničko tržište, osigura da svi proizvodi koji se prodaju u Europskoj uniji te usluge koje se pružaju poštuju zakonska pravila Europske unije.