Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 13.07.2023.
Trgovanje devizama (engl. Foreign Exchange - Forex) često se potrošačima plasira kao brz i jednostavan način zarade. Međutim, njegova sve veća popularnost privlači i mnoge prevarante koji pružaju protuzakonite savjetodavne usluge, formiraju savjetodavne skupine i izrađuju internetske stranice. Potrošači sve češće prijavljuju prijevare, neočekivane naknade i skrivene troškove.
Loši brokeri
Neiskusnim privatnim investitorima nije jednostavno izabrati internetskog brokera: jednostavno ih ima previše. Odabir brokera ovisi o vašem izboru instrumenata za trgovanje (vrsta imovine ili ugovora kojim trgujete, npr. određeni par valuta). Iako postoje legitimni operateri, internet je prepun nepouzdanih poduzeća koja često nemaju licencu za posredovanje. U nekim je slučajevima određeno „poduzeće za posredovanje“ zapravo samo jedan pojedinac.
Najčešće prijevare u internetskom trgovanju
Postoje različiti oblici internetskih prijevara. Najčešće su sljedeće vrste prijevara:
Neki se prevaranti ne zaustavljaju tako lako i pristupaju potrošačima koji su već prevareni. Žrtvi se nudi pomoć u obliku tijela za nadzor ili specijalizirane agencije za povrat ukradenog ili izgubljenog novca. Potrošači plaćaju dodatni novac za usluge kako bi lakše nadoknadili svoje gubitke. Nepotrebno je spomenuti da ne postoji mogućnost da se spomenuti novac doista vrati ovim putem; jedini je način da se prijevara prijavi policiji.
Na što je sve potrebno obratiti pažnju na internetskim platformama za trgovanje
Prije otvaranja novog računa kod brokera, registracije i polaganja depozita, potrošači bi uvijek trebali obaviti određene važne provjere:
Naknade i skriveni troškovi
Trgovci često moraju plaćati naknadu za određene radnje. Zbog tih naknada milijuni trgovaca dionicama na internetu potaknuti su trgovati češće nego što bi trebali i tako češće riskiraju. To dovodi do gubitaka i lošijih dugoročnih rezultata.
Iako mnoge platforme sada nude i trgovanje bez provizije, troškovi i dalje postoje. Naknade za upravljanje fondovima povezanima s računom brokera mogu varirati od 0,5% ili manje za indeksni fond ili fond čijim se udjelima trguje na burzi (ETF), do 1% ili više za fondove kojima se aktivno upravlja. Postoje i posebni troškovi za kupnju uzajamnih fondova te naknade za individualno savjetovanje o upravljanju.
Trgovci također mogu izgubiti novac snižavanjem kamatnih stopa za automatski prijenos novčanih sredstava s jednog računa na drugi u prethodno utvrđenom trenutku (engl. sweep account). Ova vrsta računa predstavlja zadanu opciju pomoću koje korisnici pohranjuju gotovinske depozite. Dakle, isplati se gledati šire od provizije i zbrajati sve troškove ulaganja. Transparentnost troškova važan je pokazatelj vjerodostojnosti platforme u većini slučajeva.
Mreža Europskih potrošačkih centara
Mreža europskih potrošačkih centara povremeno prima informacije od potrošača o internetskim platformama za trgovanje devizama. Možemo pružiti pomoć u određenim prekograničnim konfliktnim situacijama između potrošača i legitimnih trgovačkih društava u EU-u, Norveškoj i Islandu, ali općenito nismo specijalizirani za financijske usluge i sporove.
Potrošačima koji imaju problema kod internetske trgovine savjetuje se da kontaktiraju: