Izvor: Europska komisija, 31.01.2023.
Europska komisija i nacionalna tijela za zaštitu potrošača iz 23 države članice, Norveške i Islanda (CPC) danas su objavili rezultate pregleda maloprodajnih internetskih trgovina. U provjeri su obuhvatili 399 internetskih trgovina u kojima se nude raznoliki proizvodi, od tekstila do elektronike. Posebna je pozornost posvećena takozvanim „obmanjujućim obrascima”: riječ je o tri vrste manipulativnih tehnika kojima se potrošače navodi na donošenje odluka koje možda nisu u njihovu najboljem interesu. To su: lažna odbrojavanja, internetske stranice dizajnirane tako da potrošače navode na kupovinu, pretplatu i neki odabir i skrivene informacije. Rezultat je istraživanja da se barem jedan od tih obmanjujućih obrazaca koristi u 148 trgovina.
„Naše je istraživanje pokazalo da se gotovo 40 % internetskih trgovina oslanja na razne manipulacije kako bi prevarilo potrošače ili iskoristilo njihove slabe točke. Taj je pristup očito protivan zaštiti potrošača i nekorektan. Imamo pouzdane alate kojima se takvi problemi mogu rješavati. Stoga pozivam nacionalna tijela da iskoriste svoje ovlasti i poduzmu radnje protiv takve prakse. Dok ona budu radila na tome, Komisija će pregledati cijelo zakonodavstvo o zaštiti potrošača kako bi osigurala da je primjereno digitalnom dobu. Posebnu će pozornost obratiti na to jesu li u njemu na primjeren način obuhvaćeni obmanjujući obrasci.” rekao je povjerenik za pravosuđe Didier Reynders.
Daljnji koraci
Nacionalna tijela će kontaktirati trgovce kod kojih su otkrivene manipulativne prakse i zatražiti od njih da uklone probleme na svojim internetskim stranicama. Prema potrebi poduzet će dodatne mjere u skladu s nacionalnim postupcima.
U kontekstu širih nastojanja da se riješe problemi obmanjujućih obrazaca i kao dopuna aktivnostima CPC-a Komisija će kontaktirati internetske trgovce kod kojih su slični primjeri otkriveni prilikom izrade studije o nepoštenim komercijalnim praksama u digitalnom okruženju iz 2022. i zatražiti da uvedu potrebne promjene.
Komisija će također prikupljati mišljenja o tri direktive koje se odnose na zaštitu potrošača kako bi utvrdila pružaju li visok stupanj zaštite u digitalnom okruženju. Riječ je o Direktivi o nepoštenoj poslovnoj praksi, Direktivi o pravima potrošača i Direktivi o isticanju cijena. Javno savjetovanje otvoreno je do 20. veljače 2023.
Kontekst
Mreža za suradnju u području zaštite potrošača (CPC) je mreža tijela odgovornih za provedbu zakonodavstva EU-a o zaštiti potrošača. Kad je riječ o prekograničnim pitanjima, njihove se aktivnosti koordiniraju na razini EU-a.
Provedba zakonodavstva EU-a o zaštiti potrošača u nadležnosti je nacionalnih tijela. Zahvaljujući ažuriranoj Uredbi o suradnji u zaštiti potrošača ta tijela sad imaju veće ovlasti za otkrivanje nepravilnosti i brzo poduzimanje mjera protiv nepoštenih trgovaca.
Obmanjujući obrasci bit će zabranjeni na temelju novog zakonodavstva, Akta o digitalnim uslugama. Taj će akt dopuniti propise iz akata kao što su Direktiva o nepoštenoj poslovnoj praksi i Opća uredba o zaštiti podataka tako da u zakonodavstvu ne bude nepokrivenih područja koja platforme mogu iskoristiti da bi manipulirale korisnicima.
Nadalje, novom Direktivom o boljem izvršavanju i modernizaciji pravila Unije o zaštiti potrošača izmijenjeni su postojeći instrumenti prava EU-a o zaštiti potrošača i to daljnjim povećanjem transparentnosti za potrošače koji kupuju na internetskim tržištima.
Mreža će vršiti provjere na temelju zajedničkih kriterija koje je definirala Europska komisija. Podatke o prethodnim provjerama možete pronaći ovdje.
Više informacija